
Тема. Реакції заміщення.
Мета: сформувати знання про реакції зміщення на прикладі хімічних властивостей кислот; розвивати навички експериментальної роботи з кислотами; повторити правила безпеки під час роботи з кислотами; виховувати вміння працювати в колективі, зацікавленість у результатах своєї розумової діяльності.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, ряд активності металів, хімічні реактиви: 10% хлоридна, сульфатна
кислоти, метали: цинк, алюміній, мідь.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Епіграф уроку.
«Просто знати – ще не все,
Знання необхідно використовувати.»
Й. Гете.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Доброго дня! Я бажаю вам міцного здоров’я та сподіваюсь, що ви віддаєте перевагу здоровому способу життя. Щоб не хворіти, потрібно щоденно поповнювати нестачу вітаміну С , який має назву аскорбінова кислота. Міститься в лимоні, апельсині, смородині, плодах шипшини. Правильне харчування – запорука міцного здоров’я, а отже і зменшення витрат на ліки, наприклад, ацетил саліцилову кислоту та препарати, що зменшують кислотність шлункового соку й позбавляють печії, причина якої - надлишок хлоридної кислоти. Мабуть ви вже здогадались, що названі мною речовини: аскорбінова кислота, ацетилсаліцилова кислота, хлоридна кислота належать до класу неорганічних речовин, що мають назву… КИСЛОТИ. Сьогодні на уроці ми з вами будемо читати хімічний журнал під назвою «Кислоти».
Отже, тема нашого уроку «Реакції заміщення». Завдання уроку:
- сформувати знання про реакції зміщення на прикладі хімічних властивостей кислот;
- вдосконалювати навички експериментальної роботи з кислотами;
- повторити правила безпеки під час роботи з кислотами;
- складати рівняння хімічних реакцій та розв’язувати задачі на обчислення маси речовини за хімічним рівнянням.
Епіграф нашого уроку: «Просто знати – ще не все, знання необхідно використовувати», тому бажаю вам успіху!
Перша сторінка хімічного журналу: «Увага! Це повинен знати кожен».
- Дайте визначення кислоти?
- Як класифікують кислоти за вмістом Оксигену?
- На які групи поділяють кислоти за основністю?
- Яких правил безпеки потрібно дотримуватися при роботі з кислотами?
Друга сторінка журналу має назву «Інформаційна». Виступи учнів із
повідомленнями.
- Багато кислот містить наша їжа. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки постачають нам цілий букет кислот: яблучну, лимонну, молочну, оцтову. Навіть синильна кислота, яка є дуже отруйною, міститься в кісточках слив, вишень. Кількість синильної кислоти в кісточці дуже міцерна, але відчути запах гіркого мигдалю можна.
- Якщо влітку підійти близько до мурашника, то можна надовго запам’ятати жалкі укуси його мешканців. Мурашки не лише кусають, вони впорскують у ранку мурашину кислоту. Мурашину кислоту містить і жалка кропива.
- Важливу роль відіграють кислоти в організмі людини. Фосфатна кислота у вигляді солей є основою кісток і зубів. Амінокислоти утворюють білки – основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу.
- Минуло 1000 років, як люди навчились одержувати сульфатну кислоту. Алхіміки одержали її, прожарюючи купорос.
Третя сторінка журналу – «Експериментальна». Кислоти у водних розчинах змінюють забарвлення індикаторів: лакмус з фіолетового на рожевий;
Метиловий оранжевий з оранжевого на червоний;
Фенолфталеїн не визначає кислот.
Дослід 1. Зміна кольору індикатора.( Учень)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Більшість відомих вам кислот реагують з металами з утворенням солі і виділенням водню. Під час таких реакцій атоми металічного елемента, які містяться в простій речовині, заміщують атоми Гідрогену у складній речовині.
Реакцію між простою і складною речовиною, в результаті якої утворюються нові проста і складна речовини, називають реакцією заміщення. Передбачити можливість реакції між металом і кислотою можна за допомогою ряду активності металів. Його склав у 1865 р. видатний російський і український хімік Микола Миколайович Бекетов на підставі вивчення реакцій металів із кислотами та солями. Формула неметалу водню поділяє ряд на дві частини. Метали розміщені в лівій частині взаємодіють із кислотами, а метали розміщені в правій частині – не взаємодіють з кислотами.
Лабораторний дослід№2.
Взаємодія хлоридної кислоти з металами. Відношення міді, заліза, алюмінію до хлоридної кислоти.
Четверта сторінка «Політична».У цій рубриці ми маємо пригадати, як кислоти
взаємодіють з іншими речовинами. Як отримати солі металів, що стоять після
водню в електрохімічному ряду напруг металів? Запишіть рівняння на дошці.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
П’ята сторінка «Математична».
Задача. Яка маса сульфатної кислоти прореагує із 12,8 г кальцію?
Задача. Яка маса солі утвориться, якщо 9 г алюмінію прореагує з хлоридною
кислотою?
Шоста сторінка «Хімічне печиво». Самостійна робота. Картки із завданнями.
Формула
кислоти
|
Na
|
Mg
|
Fe
|
HCI
|
|
|
|
H2 SO4
|
|
|
|
Взаємоперевірка.
Наступна сторінка журналу « Домашнє завдання». Повторити параграф 12. завдання 112 .
V. Підсумок уроку.
Ми прочитали всі сторінки нашого хімічного журналу «Кислоти». Перевіримо, чи уважно ви читали журнал?
- Які реакції називають реакціями заміщення?
- В якому році Микола Миколайович Бекетов склав витискувальний ряд металів?
- Які метали витискувального ряду взаємодіють з кислотами, а як – не взаємодіють?
Оцінювання учнів.
Додаток
1. Багато кислот містить наша їжа. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки постачають нам цілий букет кислот: яблучну, лимонну, молочну, оцтову. Навіть синильна кислота, яка є дуже отруйною, міститься в кісточках слив, вишень. Кількість синильної кислоти в кісточці дуже мізерна, але відчути запах гіркого мигдалю можна.
2 .Якщо влітку підійти близько до мурашника, то можна надовго запам’ятати жалкі укуси його мешканців. Мурашки не лише кусають, вони впорскують у ранку мурашину кислоту. Мурашину кислоту містить і жалка кропива.
3. Важливу роль відіграють кислоти в організмі людини. Фосфатна кислота у вигляді солей є основою кісток і зубів. Амінокислоти утворюють білки – основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу.
4. Минуло 1000 років, як люди навчились одержувати сульфатну кислоту. Алхіміки одержали її, прожарюючи купорос.
|